Lisa van den Akker
Lisa van den Akker School 7 mrt 2022
Leestijd: 2 minuten

Tweetalig onderwijs vanaf groep 1? Deze Rotterdamse school doet het

“Hoe vroeger je begint, hoe beter” dat is het motto van basisschool Passe Partout in Rotterdam-Nesselande. Zij geven kinderen vanaf groep 1 al tweetalig onderwijs. Namelijk Nederlands én Engels, en volgens de school werkt dat heel goed.

Bij groep 1 denk je aan de poppenhoek en aan de bouwhoek, en die zijn er ook heus op het Passe Partout in Rotterdam, het verschil is alleen dat minimaal dertig procent van de tijd in het Engels wordt gesproken.

Pilot Tweetalig Onderwijs

De basisschool doet namelijk mee aan de landelijke pilot van het Ministerie van Onderwijs: Tweetalig Primair Onderwijs, die in 2014 van start is gegaan. In totaal nemen er zeventien scholen deel aan deze pilot. Hierbij moeten scholen dus minimaal dertig procent van de lestijd in het Engels aanbieden. De pilot Tweetalig Primair Onderwijs meet wat het effect is van de Engelstalige lessen op de taalontwikkeling van kinderen en loopt van 2014 tot en met 2023.

De zeventien pilotscholen verschillen onderling in onderwijssysteem en grootte. Maar op alle scholen wordt wel immersieonderwijs (waarbij een kind onderwijs volgt in een andere taal dan haar moedertaal) toegepast. Daarnaast moet het onderwijs aan de volgende drie hoofdkenmerken voldoen:

  • Het Nederlands curriculum is leidend, het aanbod is dekkend voor de kerndoelen
  • Het percentage Engelstalige lessen en activiteiten bedraagt 30 tot 50%
  • Er is veel aandacht voor internationaliseringsactiviteiten

Hoe vroeger hoe beter

“Engels is een wereldtaal en hoe vroeger je ermee begint, hoe beter. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen die vanaf een jonge leeftijd een vreemde taal leren, het sneller oppakken dan wanneer je later begint”, zegt Ilse van der Spoel, adjunct-directeur op de basisschool tegen PZC.

De school heeft een simpel maar effectief systeem bedacht waardoor kinderen precies weten welke taal ze op dat moment moeten spreken. Er hangt namelijk in elke klas een Engelse en een Nederlandse vlag in het lokaal. Als de leerlingen ‘s ochtends binnenkomen en de Engelse vlag hangt boven het bord, dan weten ze dat alles in het Engels gaat, en andersom.

“Het is een kwestie van doen. Het gaat steeds natuurlijker en inmiddels weet ik niet beter”, zegt Van der Spoel. De school hoopt dan ook na afloop van de pilot tweetalig onderwijs te kunnen blijven aanbieden. Daarvoor moet echter wel een wet worden aangepast.

Tussenmeting

Of die wetswijziging er komt hangt af van de resultaten van de pilot. Tot nu toe zijn deze echter positief. Uit de derde tussenmeting van de pilot blijkt dat deze leerlingen zich sterker ontwikkelen in het Engels dan leerlingen op een gewone basisschool.

Voor sommige Engelse toetsen lijkt de sterkere ontwikkeling van leerlingen zich vooral in de eerste schooljaren te uiten. De ontwikkeling van leerlingen in het Engels gaat volgens de tussenmetingen overigens niet ten koste van de Nederlandse taalvaardigheid en de rekenvaardigheid.

5 tips om je kind goed voorbereid aan Engels in de brugklas te laten beginnen

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Iedere zondagochtend het beste van J/M Ouders in je mailbox 👪

Start je zondag goed met de mooiste verhalen van J/M Ouders.