Laura Saija
Laura Saija School 9 sep 2023
Leestijd: 2 minuten

Debora (38): ‘Mijn zoon vindt het verschrikkelijk in groep drie’

Debora’s zoon Dex is een vroege leerling. Hij is eind december geboren en officieel in januari, na de kerstvakantie, met school gestart.

Omdat hij zich op leergebied goed ontwikkelt, is hij met de oudere kinderen meegegaan naar groep drie. Helaas vindt hij geen aansluiting met de kinderen in groep drie.

Groep drie

“Dex is een levendig, nieuwsgierig jongetje van vijf jaar oud. Het afgelopen schooljaar is hij overgegaan van groep twee naar groep drie, een grote stap voor een kleuter. Dex is een twijfelgeval voor groep drie, aangezien hij in december is geboren. Toch was zijn juf er stellig van overtuigd dat hij er klaar voor was.

Ze baseerde haar beslissing op het feit dat Dex al kon lezen voordat hij naar groep drie ging. Ik herinner me nog hoe trots hij was toen hij zijn eerste boekje feilloos las. Zijn enthousiasme voor leren en zijn natuurlijke nieuwsgierigheid is er zeker.

Buitengesloten

Toen het nieuwe schooljaar begon en Dex in groep drie terechtkwam, was hij nog opgetogen en enthousiast over zijn nieuwe klas. Maar al snel veranderde zijn stemming. Hij begon te klagen over zijn nieuwe klasgenoten, die allemaal ouder waren dan hij. Dex voelde zich buitengesloten en had moeite om aansluiting te vinden bij zijn klasgenoten. Hij speelde liever met zijn oude klasgenootjes die nu in groep twee zitten.

Als moeder deed het me pijn om te zien hoe Dex moeite had met school. Hij begon steeds vaker te zeggen dat hij niet meer naar school wilde. Elke ochtend werd een strijd om hem uit bed te krijgen en naar school te sturen.

Pedagogisch onverantwoord

Ik nam contact op met de juf om het hierover te hebben. Ik vroeg me af of het mogelijk was om Dex terug te sturen naar groep twee, waar hij zich meer op zijn gemak voelde en beter paste bij zijn leeftijdsgenoten.

De juf luisterde aandachtig naar mijn zorgen, maar legde uit dat het pedagogisch gezien niet verantwoord was om hem terug te plaatsen. Ze benadrukte dat Dex qua cognitieve vaardigheden zeker op het niveau van groep drie was, maar dat het sociaal-emotioneel wat moeilijker voor hem was.

Beste voor hem

Er was dus geen eenvoudige oplossing was voor Dex’s situatie. Ik wilde hem niet belemmeren in zijn cognitieve ontwikkeling, maar ik was ook doodsbang dat hij gepest zou worden of dat zijn afkeer van school zou groeien. Ik zat in een spagaat, want ik wilde natuurlijk het beste voor hem.

We gaan het nu nog een tijdje aankijken om te zien hoe Dex zich dit jaar ontwikkelt. Ik hoop eigenlijk dat hij een groeispurt maakt en alsnog aansluiting vindt bij zijn klasgenoten. Anders moeten we toch de pedagogisch onverantwoorde beslissing maken om hem te laten blijven zitten.”

Een jaar extra kleuteren of door naar groep 3? Dit zijn de voor- en nadelen

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Iedere zondagochtend het beste van J/M Ouders in je mailbox 👪

Start je zondag goed met de mooiste verhalen van J/M Ouders.