15 tips voor moeilijke eters én tips van andere ouders

Heb je een slechte eter thuis? Die voor alles z'n neus optrekt en vaak zonder echt te eten naar bed gaat? Hoe ga je het beste om met een kind dat niet eet? Wij geven vijftien tips en als bonus nog tien tips van andere ouders die ook een slechte eter aan tafel hebben. 

1. Maak er geen strijd van

Bij ruzie over eten verliezen ouders altijd. Niets is succesvoller voor een kind dan een weigering om te eten: het hoeft immers alleen maar z’n mond dicht te houden. Bord nog vol? Haal het gewoon weg zonder commentaar.

2. Eet op vaste tijdstippen én aan tafel

Stel als regel in dat een kind tijdens de maaltijd aan tafel blijft zitten, ook al neemt het geen hap.

3. Ga niet apart koken

Moedig een kind steeds opnieuw aan een hapje te proberen van iets wat het niet lust. Op een gegeven moment went het aan de smaak.

4. Kleine porties

Schep een kleine portie op een groot bord. Dan lijkt het minder.

5. Varieer zoveel mogelijk

6. Zorg voor kwaliteit

Zorg dat wat een kind eet van goede kwaliteit is; voorkom dat het zich tussendoor volsnackt. Geef geen chips omdat het ‘dan tenminste nog iets binnenkrijgt.’

7. Meer maaltijden

Geef liever zes kleine maaltijden in plaats van drie grote.

8. Buitenlucht maakt hongerig

Laat het kind voor het eten buiten spelen of maak een wandeling.

9. Geen snacks voor etenstijd

Geef het kind twee uur voor de avondmaaltijd niets meer te eten.

10. Laat je kind meehelpen

Betrek het kind bij het koken door hem zelf te laten kiezen of mee te laten helpen.

11. Verstop eten

Verspreid de noodzakelijke voedingsmiddelen over de dag. Leg een paar plakjes komkommer op de boterham met kaas, stop een tomaatje in de broodtrommel. Of geef een bakje rauwkost of fruit tussendoor. Of maak een fruitsmoothie en verstop er stiekem spinazie in.

12. Slechte fruiteter? 

Eet je kind niet graag fruit? Een verse smoothie (met eventueel yoghurt) gaat er vaak beter in. Varieer met verschillende smaken, er zit hopelijk vast wel een combinatie bij die je kind graag lust. 

13. Moeilijke groente-eter?

‘Verstop’ de groente in ovenschotels en eenpansgerechten, in sauzen of in de soep.

14. Te mager kind

Is het kind echt te mager omdat het te weinig eet? Gebruik dan volle melk en volle melkproducten. Doe een extra klontje boter in de pan tijdens het koken. Geef ze een soepje tussendoor; voeg hier soepballetjes, een scheutje room of gemalen kaas aan toe. Bak de aardappelen wat vaker of maak er puree van (met volle melk). Smeer altijd boter op brood.

15. Niet wanhopen 

Naarmate ze ouder worden, gaan kinderen steeds meer dingen lekker vinden.

10 trucs voor slechte eters van andere ouders

  1. Zet een wekker naast het bord. Wie binnen twintig minuten z’n bord leeg heeft, wint een prijs: een feesttoetje, een extra verhaaltje, langer tv-kijken, op papa’s nek naar bed gedragen worden, een snoepje.
  2. Maak er een wedstrijd van wie het eerst z’n bord leeg heeft.
  3. Spreek af dat er altijd minimaal vijf happen worden gegeten.
  4. Laat een kind zelf opscheppen. Wat het pakt, moet het ook opeten.
  5. Lust het geen sperziebonen maar wel worteltjes? Soms stoot de naam van een groente af. Verander sperziebonen in ‘groene worteltjes’, maak van de spruitjes ‘spinazieballetjes’.
  6. Spreek af dat iedereen drie dingen mag uitkiezen die ze niet lusten en daarom niet hoeven te eten. De rest moet wel.
  7. Laat ze net zoveel happen groenten eten als hun leeftijd.
  8. Eet wat vroeger (als dat mogelijk is) als de kinderen om zes uur al te moe zijn.
  9. Deel een stickertje uit als een kind z’n groenten op heeft. Tien stickertjes geven recht op een kleine verrassing.
  10. Geef zelf het goede voorbeeld en eet met smaak. 

Heb jij tips voor andere ouders? Deel ze onder dit artikel! 

Reageer op artikel:
15 tips voor moeilijke eters én tips van andere ouders
Sluiten