Lise Steegmans
Lise Steegmans Nieuws 30 mei 2022
Leestijd: 2 minuten

Bedrijven zetten meer jonge tieners in vanwege krappe arbeidsmarkt

Ellenlange rijen op Schiphol, horecazaken die sluiten, winkels met te weinig personeel. Dat er sprake is van grote personeelstekorten op de krappe arbeidsmarkt is bijna iedere dag in het nieuws. Om die reden richten bedrijven zich steeds meer op jonge tieners van dertien, veertien of vijftien jaar oud.

Waar volwassenen nog gelokt worden met een betaalde vakantie, rijbewijs of een woning, kunnen jonge tieners rekenen op een extra zakcentje.

Bedrijven richten zich op jonge tieners

Het zijn dan vooral supermarktketens, pretparken, bezorgdiensten van folders of kranten die zich meer dan ooit richten op jonge tieners van dertien en veertien jaar oud. Dat blijkt uit een rondvraag van RTL Nieuws. Daaruit blijkt ook dat jongeren van dertien of veertien jaar oud evenveel verdienen als vijftienjarigen, namelijk 4,86 euro per uur. Het verschil: vijftienjarigen mogen meer uren maken dan dertien- of veertienjarigen.

Licht-industrieel werk

Zo zoekt supermarktketen Jumbo jonge tieners voor tien uur per week. “Vanaf dertien jaar kun je bij sommige van onze supermarkten al aan de slag, je mag bijvoorbeeld beginnen met vakkenvullen.” Veel zwaarder mogen de taken niet zijn, want dan is het al snel kinderarbeid. Het gaat dus om licht niet-industrieel werk. Daarbij kun je denken aan vakkenvullen, het opruimen van afval, het doorverwijzen van mensen of het bezorgen van kranten.

Werktijden

Kinderen van 13 of 14 jaar mogen op schooldagen niet werken en mogen op niet-schooldagen maar maximaal zeven uur per dag werken. Per schoolweek is het maximaal aantal werkuren vastgesteld op twaalf, tijdens een vakantieweek is dit 35 uur per week.

Concurrentie

Bedrijven die zich altijd al richten op jonge tieners, merken nu dat de concurrentie voor deze werknemers toeneemt. Yme Pasma, directeur van bezorgbedrijf voor reclamefolders Spotta, tegen RTL: “Er zijn bijna tienduizend kinderen in die leeftijd die ons reclamedrukwerk of huis-aan-huis kranten bezorgen. Dat is 40 procent van onze mensen. Maar we merken de laatste tijd dat de druk op deze leeftijdscategorie is toegenomen. Ook supermarkten zitten er steeds meer achteraan.”

Klinkt als glorietijden om je tiener te leren onderhandelen over zijn salaris.

Wil je kind een bijbaantje nemen? Dit is alles wat je als ouder wil weten.

Nog steeds kinderen aan het werk voor PostNL België, bedrijf ontkent

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Iedere zondagochtend het beste van J/M Ouders in je mailbox 👪

Start je zondag goed met de mooiste verhalen van J/M Ouders.