Valéry de Voijs
Valéry de Voijs School 31 mrt 2022

Sam (39) is docent in het specifiek onderwijs: ‘Eigenlijk ben ik meer aan het opvoeden’

Sam McKeown (39) is docent op op Curio de Rotonde in Breda. Een vmbo-school voor leerlingen die nét een beetje meer aandacht nodig hebben dan reguliere leerlingen. In een interview met J/M Ouders deelt McKeown zijn ervaring.

Naast het reguliere onderwijs kan er onderscheid gemaakt worden tussen specifiek onderwijs en speciaal onderwijs. Daar kan weer onderscheid worden gemaakt tussen vier clusters. Welke clusters dat zijn kun je hier lezen.

Aan welke leerlingen geef jij les?

“Ik geef Engelse les aan, en ben mentor van kinderen die sociaal-emotioneel en/of didactisch een achterstand hebben. Eigenlijk zijn het leerlingen die net even wat meer aandacht nodig hebben. Onze klassen zijn kleiner en we behandelen de lesstof nét even wat trager. Ons motto is dan ook: samen een ‘eigen wijze weg’ vinden. Ik vind het vooral belangrijk dat mijn leerlingen zich op hun eigen manier kunnen ontwikkelen.”

Wat is je grootste prioriteit tijdens het lesgeven?

“Eigenlijk ben ik meer aan het opvoeden. Mijn prioriteit ligt dan ook bij het sociaal welzijn van leerlingen. Ik zie kinderen met autisme bijvoorbeeld ontzettend groeien. Wanneer ik ze net ontmoet hebben ze een sociale achterstand, maar in de loop van de tijd zie je ze opbloeien. Ze kunnen veel beter het gesprek aangaan, en vinden dingen minder eng. Ook kinderen met ADHD zie ik met sprongen vooruit gaan. Ze komen binnen als een stuiterbal, maar kunnen veel beter ‘aarden’ door de aangepaste lessen.”

Wat is het grootste vooroordeel over scholieren die niet in het reguliere onderwijs zitten?

“Dat ze ‘minder’ zijn dan reguliere leerlingen. Dat is natuurlijk niet zo. Iedereen is uniek. Ieder mens is anders. Onze kinderen hebben gewoon net wat meer aandacht nodig, maar dat maakt hen niet minder. Natuurlijk ervaren wij wel eens opstootjes, maar dat heeft niets met het speciale onderwijs te maken; dat gebeurt ook op het reguliere onderwijs.”

Wat is het grootste verschil tussen docent in het reguliere onderwijs en het specifiek onderwijs?

“Dit werk moet wel bij je passen. Als docent kun je misschien nog zo goed lesgeven, maar je moet ook met deze leerlingen kunnen omgaan. Soms ben je meer een social worker dan een docent. Je kunt het wel people management noemen. Je moet situaties kunnen aanvoelen, want ieder kind heeft zo z’n eigen benadering nodig.”

Wat vind je het leukste aan je werk?

“Het leukste aan mijn werk is de voldoening die ik voel doordat ik kinderen kan helpen. Hiervoor zat ik in het bedrijfsleven en was ik bezig met het behalen van targets en cijfers. Nu voel ik me ontzettend goed als ik kinderen zie opbloeien. Dat is waar ik het voor doe.”

Wat is de grootste uitdaging?

“Kinderen houden je een enorme spiegel voor. Dat kan confronterend zijn. Soms bots ik met een leerling en kom ik erachter dat dit komt doordat ik dezelfde eigenschappen heb. Ook ik kan bijvoorbeeld trekjes van OCD hebben. Je leert dus ontzettend veel over jezelf. Daarbij zijn kinderen heel puur en eerlijk en draaien ze nergens om heen.”

Alles over speciaal onderwijs en cluster 1, 2, 3 en 4 scholen

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Iedere zaterdag het beste van J/M Ouders in je mailbox

Begin je weekend goed met de mooiste verhalen van J/M Ouders

Reageer op artikel:
Sam (39) is docent in het specifiek onderwijs: ‘Eigenlijk ben ik meer aan het opvoeden’
Sluiten