Wilma Groothuis
Wilma Groothuis Opvoeden 3 mrt 2024
Leestijd: 4 minuten

Puberdochter spijbelt veel? ‘Soms kan een puber niet overzien dat er ook andere opties zijn’

Onlangs deelden we op onze Facebookpagina het dilemma van Deborah (42). Zij vroeg zich af: “Mijn puberdochter spijbelt veel, wat moet ik doen?” Hier hadden meer dan 200 lezers een mening over.

We delen een greep uit de reacties.

Spijbelen

“Mijn dochter Noa is veertien jaar en zit in de derde klas van de middelbare school. Sinds een paar maanden spijbelt ze opeens veel. Haar mentor vertelde dat ze al meerdere lessen had gemist. Ik heb toen duidelijk tegen haar gezegd dat ik dit niet meer wil hebben en dat als ik merkte dat ze dit nog een keer doet, ze zeker straf krijgt. Per toeval kwam ik erachter dat ze het nog een keer had gedaan. Mijn man en ik gaven haar toen huisarrest. Wat we ook doen, met haar praten of haar straf geven: het lijkt gewoon niet te werken. Het besef is er niet, en dat baart mij zorgen.”

Lees hier het hele verhaal van Deborah, mocht je het hebben gemist. Dit zijn jullie adviezen voor Deborah:

1. Waar ligt haar interesse?

“Ik zou met haar zoeken naar waar haar interesse wél ligt. Dat hielp bij mij zeker de helft. Dan weet je in ieder geval waar je het voor doet. En als mensen in je geloven dat je het kunt, dat helpt ook. En verder zou ik de conversatie open houden. Wat levert spijbelen haar op behalve gezelligheid met vriendinnen? Waar wordt ze wel blij van op school? En hoe kan ze vakken praktisch omzetten in een toekomstig beroep of richting, voor na de middelbare?” – Maaike

2. Externe motivatie

“Ze is veertien jaar en dus nog een kind, al zal ze daar vast zelf anders over denken. Ik denk dat de ouders het prima aanpakken. Natuurlijk baalt ze ervan dat ze straf krijgt, daar is straf ook voor bedoeld. Ik zou ook echt in gesprek proberen te blijven met haar. Waarom vindt ze deze meiden zo leuk? Wat doen ze als ze spijbelen? En wat wil ze eigenlijk bereiken? Misschien kun je samen afspreken dat ze een beloning krijgt wanneer haar schoolresultaten verbeteren. Kennelijk heeft ze externe motivatie nodig.” – Wolter

3. Consequenties van haar gedrag

“Ik zou de consequenties van haar gedrag duidelijk en zonder omhaal benoemen. Luistert ze niet, dan is onderuit laten gaan de enige optie. Ik vraag me af of ze gevoelig is voor straf, ze steekt consequent haar hoofd in het zand. De toekomst is voor haar nog heel vaag en heel ver weg, typisch een puber. Als ze blijft zitten, is ze haar vriendinnen kwijt. Mocht het het jaar daarop weer gebeuren, dan moet ze van school af. Op een andere school verder gaan is geen pretje.

Confronteer haar met bovenstaande en hoe ze dat dan concreet voor zich ziet. Als ze er echt niks aan wil doen, met of zonder hulp, is dat haar toekomst. Overigens is het blijven zitten voor de meesten wel voldoende om eens goed wakker geschud te worden. Ik hoop dat dat voor haar ook geldt en het eigenlijk niet eens nodig is.” – Liesbeth

4. Luister zonder oordeel

“Je kan eens vragen hoe ze zich voelt en waarom ze spijbelt. Let op, dat is wel een grote uitdaging: luister volledig zonder oordeel of veroordeling, maar met betrokkenheid en interesse naar haar gevoel.” – José

5. Andere opties

“Ik heb mijn zoon, die niet spijbelde maar zo verschrikkelijk ongelukkig en ongemotiveerd was op school, in overleg met school laten solliciteren bij een stagebedrijf waar hij met zijn handen moest werken. Dat was veertig uur per week en elke dag om 5.00 uur op. De school ging akkoord en we vonden een bedrijf waar hij aan het werk mocht als stagiair.

Hij werd hier zo blij van, dat hij is overgestapt naar een BBL mbo-opleiding. Nu staat hij elke dag blij op, ziet zijn doel voor ogen en zingt weer. Soms kan een puber niet overzien dat er ook andere opties zijn en weten ze zelf niet hoe ongelukkig ze zich ergens bij voelen. Het gesprek openhouden en in contact blijven met je kind is zo belangrijk. Negatief gedrag heeft altijd een reden.” – Ilona

6. Andere manier van leren

“Ze geeft zelf aan wat het probleem is: ze heeft onvoldoende binding met de stof of hoe deze wordt aangeboden. Als dat de hoofdzaak van het spijbelen is, dan ligt de oplossing in een andere manier van leren.” – Paulien

7. Leerplichtambtenaar

“Ze krijgt vanzelf te maken met de leerplichtambtenaar, waar ze zich mag verantwoorden over het verzuim. Er volgen dan vanzelf verschillende gesprekken over het waarom en hoe op te lossen.”

8. Keuzes maken

“Haar straffen heeft zo te zien inderdaad weinig zin. Een goed en duidelijk gesprek zal beter zijn, op een rustige toon. Ik zou haar duidelijk maken dat school haar toekomst bepaalt en ook haar geldelijk inkomen. Dus moet ze keuzes maken. Haar zakgeld zou ik aanpassen aan het schoolresultaat. Niet wekelijks zakgeld geven, maar maandelijks en ook weer niet teveel. Ze moet leren rondkomen met wat ze heeft en eventueel sparen voor duurdere zaken. Dat is immers het toekomstig leven. En ze moet leren keuzes maken. Misschien ook van school veranderen waar ze meer uitgedaagd wordt, want ze leert er niets, beweert ze.” – Marie

Mijn puber vertoont opstandig gedrag. Wat moet ik doen? Gezins- en relatietherapeut geeft advies

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Iedere zondagochtend het beste van J/M Ouders in je mailbox 👪

Start je zondag goed met de mooiste verhalen van J/M Ouders.