Valery de Voijs
Valery de Voijs Gedrag 14 apr 2021

Onderzoek toont aan: dit is waarom tieners liever online communiceren

Of ze nu hun diepste geheimen delen, voorzichtig flirten, of hun nieuwste kleding laten zien: soms communiceren tieners liever online, dan dat ze dat in real life doen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat één op de drie tieners zichzelf liever online uiten. Dit doen ze voornamelijk omdat ze dan meer controle hebben – althans dat denken ze.

Dat tieners gek zijn op social media is tegenwoordig geen verrassing meer. Veel jongeren zijn zelfs verslaafd te noemen. Door online te communiceren kiezen tieners wat en wanneer ze van zichzelf laten zien. Dat is natuurlijk niet zo wanneer ze zich face-to-face uiten.

Waarom communiceren tieners online?

Jongeren denken vaak dat ze door online te communiceren meer controle hebben over wat ze willen laten zien. Deze zeven kenmerken maken het verschil:

1. Asynchroniteit

Wanneer tieners opgroeien zijn ze continue bezig met her (her)vormen van hun eigen identiteit. Zo is het krijgen van feedback een belangrijk onderdeel waarop ze zichzelf zien. Deze feedback bestaat al uit de reacties van hun vrienden wanneer ze met hun nieuwe sneakers aankomen op het schoolplein. Het tonen van hun nieuwste aankoop loopt synchroon met de feedback die ze dan ontvangen. Zijn hun vrienden meteen enthousiast, of kijken ze afkeurend? Dit wordt meteen duidelijk. Bij social media is dit nét even anders, dan is er namelijk geen directe reactie. Jongeren kunnen nu precies zelf kiezen wanneer ze wat delen, en welk medium ze daarvoor gebruiken.

2. Identificeren

De populaire social media als Facebook en Instagram zijn vaak minder anoniem, maar toch kunnen tieners ervoor kiezen om zich online anoniem op te stellen. Deze anonimiteit kan erg belangrijk zijn voor jongeren die zelf-hulp websites bezoeken of op bepaalde websites online chatten over de meest kwetsbare zaken, zoals bijvoorbeeld hun seksuele voorkeuren.

Zo praat je met je kind over online gedrag

3. Verbergen

Ook naast totale anonimiteit kunnen jongeren er natuurlijk voor kiezen om bepaalde delen van zichzelf te verbergen of juist te benadrukken. Als ze bijvoorbeeld enkel hun merkkleding en nieuwste gadgets laten zien, geven een beeld weer waarin rijkdom en materialisme een grote rol speelt in hun leven. Daarnaast bestaan er ontelbaar veel apps waarmee foto’s bewerkt kunnen worden. Zo kunnen jongeren delen van hun uiterlijk accentueren of veranderen, waardoor ze zelf een ander beeld van de werkelijkheid neerzetten.

4. Toegang

Wat je maar wilt weten: even googelen en je vindt het. Zo hebben ook jongeren veel sneller en gemakkelijker toegang tot informatie. Ook het vinden en contacteren van personen is dan in een handomdraai gedaan. Tieners hebben op deze manier controle over wie ze een kijkje geven in hun leven en kunnen ze eenvoudig in contact komen met anderen.

5. Op grote schaal

Doordat het dus zo gemakkelijk is om online contact te leggen met anderen, is het logisch dat het netwerk van jongeren online veel groter is dan hun kennissenkring in de ‘echte wereld’. Nu kletsen ze niet alleen met hun vriendinnen van dezelfde school of maatjes van hun sportclub, maar leggen ze moeiteloos contact met mensen van verschillende leeftijden, afkomstig van alle delen van de wereld.

6. Repliceren

Eén klik op de knop en een foto bereikt duizenden telefoonschermen. Tegenwoordig kunnen foto’s en berichtjes binnen no time gedeeld worden met een groot publiek. Ook tieners hebben dus zelf in de hand om bepaalde content te delen met een klein aantal vrienden, al hun volgers, of zelfs voor iedereen die dan ook maar een internetverbinding heeft.

7. Terughalen

Niet alleen kunnen berichten met een simpele klik op de knop gedeeld worden, ook kunnen jongeren deze informatie gemakkelijker terughalen en opslaan. En dit is juist een punt waarbij jongeren dénken dat ze zelf de controle in handen hebben, terwijl dat soms niet het geval blijkt te zijn. Neem Snapchat bijvoorbeeld: een app waarmee foto’s en andere content gedeeld kan worden met een gecontroleerd publiek. Meteen als de ontvanger de foto heeft geopend wordt deze automatisch ‘verwijderd’ en is dus niet meer zichtbaar. Althans, dat wordt vaak gedacht. Nu hebben jongeren vaak niet door dat het voor ontvangers heel gemakkelijk is om een screen recording te maken met hun telefoon en zo dus toch de foto te kunnen opslaan.

Onderzoek: een kwart van de kinderen heeft spijt van filmpjes op social media

Media Psychology

Reageer op artikel:
Onderzoek toont aan: dit is waarom tieners liever online communiceren
Sluiten