Laura Saija
Laura Saija Slapen 22 mei 2024
Leestijd: 2 minuten

6 tips voor een bedritueel met meerdere kinderen

Het moment dat alle kinderen naar bed moeten is, zacht gezegd, niet heel zen. Toch kun je het voor jezelf een stuk makkelijk maken door een vast bedritueel te handhaven. In grote lijnen werkt dit vaak het best omdat kinderen graag willen weten waar ze aan toe zijn.

Hier zijn een aantal tips om een bedritueel met meerdere kinderen te creëren dat voor jouw familie het beste werkt. Natuurlijk is elk kind anders en speelt leeftijd hierin ook een rol.

6 tips voor een bedritueel met meerdere kinderen

1. Zorg voor een geleidelijke overgang

Begin het bedritueel ongeveer een uur voordat de kinderen naar bed moeten. Deze overgangsperiode helpt ze te kalmeren en zich voor te bereiden op het slapen. Denk aan rustige spelletjes, voorlezen of een warm bad.

2. Stel een vaste volgorde vast

Rust en regelmaat. Kinderen gaan goed op routine. Een vaste volgorde van activiteiten helpt ze te begrijpen wat er van ze verwacht wordt. Bijvoorbeeld: opruimen, tandenpoetsen, pyjama aantrekken, voorlezen en dan naar bed. Door elke avond dezelfde volgorde aan te houden, zullen kinderen minder weerstand bieden.

3. Individuele aandacht

Probeer elke avond een moment van individuele aandacht te besteden aan elk kind, al is het maar vijf minuten. Dit geeft elk kind een gevoel van speciaal zijn en helpt hen emotioneel tot rust te komen. Voer bijvoorbeeld een gesprekje over de dag of lees het favoriete boek van je kind voor.

4. Betrek oudere kinderen bij de routine

Soms kan het lastig zijn om een dreumes in toom te houden, terwijl je een kleuter naar bed brengt. Oudere kinderen kunnen helpen met jongere broertjes en zusjes. Dit kan variëren van het helpen met tandenpoetsen tot het voorlezen van een verhaaltje. Dit bevordert niet alleen de band tussen de kinderen, maar vermindert ook de druk op jou als ouder. Zeker als je er die avond alleen voor staat.

5. Gezamenlijke activiteit

Introduceer een gezamenlijke activiteit die het hele gezin kan doen, zoals een korte yogasessie of ademhalingsoefeningen. Of je kunt natuurlijk gewoon een boek lezen dat iedereen leuk vindt. Dit helpt iedereen te ontspannen en creëert een gevoel van saamhorigheid voor het slapengaan.

6. Houd een consistente bedtijd aan

Hoewel elk kind verschillend is, is het belangrijk om een consistente bedtijd aan te houden die voor het hele gezin werkt. Dit helpt de biologische klok van de kinderen te reguleren en bevordert een gezond slaapritme.

Wil je kind nooit naar bed? 6 tips

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Iedere zondagochtend het beste van J/M Ouders in je mailbox 👪

Start je zondag goed met de mooiste verhalen van J/M Ouders.