Lisa van den Akker
Lisa van den Akker ADHD 30 jan 2023
Leestijd: 4 minuten

Van dyslexie tot ADHD: 5 veelvoorkomende leerstoornissen en hoe je je kind kunt helpen

Kinderen met leerstoornissen als ADHD en dyslexie kunnen al vroeg in hun jonge leven geconfronteerd worden met negatieve emoties. Ze voelen zich bijvoorbeeld machteloos en krijgen het gevoel dat ze falen. Je kind doet heel erg zijn best, maar met beperkte resultaten. Dat kan ervoor zorgen dat hij door anderen als bijvoorbeeld ‘lui’ wordt gezien.

Veelvoorkomende leerstoornissen bij kinderen

Het is belangrijk om als ouder te focussen op de sterke punten van je kind, in plaats van op zijn kwetsbaarheden. Wij sommen enkele effectieve strategieën voor je op (voor de vijf veelvoorkomende leerstoornissen) die je als ouder thuis of op school kunt toepassen:

1. Dyslexie

Dyslexie is een leerstoornis op taal gebaseerd, al wordt het ook vaak met een leesbeperking in verband gebracht. Kinderen met dyslexie hebben moeite met foutloos en snel leren lezen en spellen. Schoolprestaties kunnen achterblijven, maar het is belangrijk om te vernoemen dat dyslexie niets te maken heeft met intelligentie. Ook kinderen met normale of hoge intelligentie kunnen last hebben van dyslexie.

Als ouder kan het helpen om je kind een luisterboek te geven. Zo kan je kind naar het verhaal luisteren terwijl hij de woorden op papier ziet. Door tijdens het luisteren naar de woorden in het verhaal te wijzen, kunnen kinderen door de multi-sensorische benadering wellicht makkelijker lezen, ze maken gebruik van tactiele, visuele én auditieve zintuigen.

30 kenmerken waaraan je dyslexie kunt herkennen bij je kind

2. Dyscalculie

Kinderen met dyscalculie hebben problemen met het leren rekenen. Ze hebben vaak moeite met het begrijpen van nummergerelateerde concepten, ze kunnen bijvoorbeeld symbolen en cijfers in grote getallen niet snel lezen, maar ze hebben ook moeite met wiskundig redeneren. Weetje: jongens hebben drie keer zoveel dyscalculie als meisjes.

Je kunt helpen door rekenmachines, linialen, feitenkaartjes en multi-zintuigelijk materiaal te gebruiken om het verschil duidelijk te maken tussen het abstracte en het concrete. Een kind met dyscalculie kan het bijvoorbeeld lastig vinden om een som als 10-5 op te lossen, terwijl een beschrijving als: ik heb 10 euro en koop iets voor 5 euro het makkelijker kan maken om het op te lossen. De basisvaardigheden kun je aanleren met kaart- of dobbelspellen, een kralenketting of rummikub.

https://www.jmouders.nl/dyscalculie-kind-tekenen-herkennen/

3. Dysgrafie

Ruim 30% van de kinderen in het basisonderwijs in Nederland heeft problemen met het (leren) schrijven. Dysgrafie is de naam voor de beperking in het vermogen om te schrijven. Kinderen met dysgrafie kunnen opvallen door onhandigheidjes, zoals bijvoorbeeld een harde potlooddruk.

Het is vooral belangrijk om je kind positief te benaderen: prijs hem voor alle inspanning en blijf motiveren. Cijfers en letters maken van klei kan helpen, je kind ziet daardoor cijfers en letters staan. Het kan ook helpen om je kind in blokletters te laten schrijven, dat kost wellicht minder moeite. Het kan ook helpen om je kind een spraak-naar-tekstapparaat te geven, zodat ze wel antwoordslijk kunnen geven zonder de moeite te doen om iets met pen op papier te zetten. Door deze moeilijke taak uit handen te nemen, bevordert dat het gebruik van uitgebreide zinnen en een gedetailleerd antwoord.

4. NLD

NLD bestaat officieel niet, het is geen officiële leerstoornis, maar toch kan je kind de diagnose krijgen. Kinderen met NLD (Non-verbal Learning Disabilities) hebben moeite met het verwerken van non-verbale informatie. Deze kinderen zijn verbaal sterk, kunnen goed spreken en lezen, maar hebben moeite om zintuiglijke prikkels te verwerken. Daarnaast hebben ze moeite met visueel-ruimtelijke vaardigheden.

Leren uit een boek (met veel plaatjes) of via een druk computerscherm gaat voor kinderen met NLD lastig, maar het opzeggen van tafels kunnen ze bijvoorbeeld prima. Het is verstandig om visuele materialen als diagrammen en tabellen te vermijden, evenals drukke pagina’s die voor veel afleiding kunnen zogen. Een kind met NDL leert het beste door een overzichtelijke en logische stap-voor-stap methode, herhaling is daarbij heel erg belangrijk. Als ouders kun je ook de verbale vaardigheden van je kind verbeteren door aan te leren wat bepaalde lichaamstaal kan betekenen. Dat kun je doen door lichaamstaal expliciet te benoemen, bijvoorbeeld door video-opnamen of foto’s terug te kijken, of door te kijken in de spiegel of te mimespelen.

https://www.jmouders.nl/leerstoornis-nld/

5. ADHD

ADHD is een gedragsstoornis. Veelvoorkomende signalen zijn moeite om op te letten en te concentreren, en moeite om je impulsen te beheersen. AD(H)D kan van invloed zijn op kinderen thuis én op school.

Om je kind te helpen om te beginnen aan een taak en te zorgen dat het wordt afgerond, kan het helpen om een werkruimte te creëren zonder te veel afleiding. Een headset die omgevingsgeluid dempt kan ook handig zijn. Moedig pauzes aan en stimuleer je kind om opnieuw scherp te stellen. Je kunt op school met leerkrachten praten en overleggen wat de juiste manier is om te handelen: misschien moeten leraren wel meer directe, duidelijke instructies geven aan je kind.

10x tips om je kind met ADHD (en de leerkracht) te helpen op school

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Iedere zondagochtend het beste van J/M Ouders in je mailbox 👪

Start je zondag goed met de mooiste verhalen van J/M Ouders.