Omgaan met de juf of meester van je kind

Op de meeste basisscholen krijgen kinderen elk jaar een nieuwe juf of meester. En of je nou een enorme klik hebt met die leerkracht of niet; je moet het er mee doen. Hoe zorg je ervoor dat de communicatie met de juf of meester hoe dan ook goed verloopt? En wat kan je verwachten van de leerkracht van je kind? Nathalie van Thiel – schoolcoach en juf – geeft tips.

Samen hetzelfde doel

Houd voor ogen dat een leerkracht hetzelfde doel heeft als jij, namelijk het beste voor jouw kind. Als ouder bekijk je zaken echter vanuit een ander perspectief dan de leerkracht en daardoor kan het zijn dat je niet altijd op dezelfde golflengte zit. Als ouder ben je tenslotte gericht op je eigen kind en wat je kind op dat moment nodig heeft. Realiseer je dat leerkrachten een klas met zo’n 25 leerlingen hebben en een kind vanuit de groep bekijken. Zij kunnen je kind dagelijks vergelijken en observeren in de klas, en ze bekijken de ontwikkeling vanuit een breder en langer termijn perspectief. Om elkaar goed te begrijpen is het nodig om te weten wat je van een leerkracht mag verwachten en wat je als ouder kunt doen om een goede relatie te behouden.

Wat is een lastige ouder?

Soms vinden ouders zichzelf ‘lastig’ omdat ze alwéér een vraagje hebben voor de leerkracht. Ik zal je geruststellen: Het is de taak van ouders om een beetje ‘lastig’ te zijn! Een kind heeft namelijk maar één paar ouders en ouders hebben de natuurlijke opdracht om ons kind onder de aandacht te brengen en het allerbeste voor hem te vragen. Wie doet het anders? De loyaliteit van een ouder ligt bij haar kind, een goede leerkracht weet dat.

Weet je wat lastig is voor de leerkracht? Ouders die er niet zijn, ouders die er erg weinig zijn of ouders die er eigenlijk nooit zijn. Een leerkracht stelt een goede relatie met de ouders van haar leerlingen op prijs.

Wanneer en waarvoor kun je aankloppen bij de leerkracht?

In principe zou je altijd moeten kunnen aankloppen bij de leerkracht van je kind. Leerkrachten vinden het prettig om te weten wat er speelt, wat een kind meemaakt, waar een kind blij om is of waar het mee zit. Ouders zijn experts wat betreft hun kind, ze hebben een schat aan informatie te bieden. Als leerkracht kun je daar veel van opsteken.

Dagelijks een klein verslag uitbrengen over jouw spruit is niet handig. Daar heeft de juf geen tijd voor met alle leerlingen in haar klas. ’s Morgens staat de leerkracht bij de deur om de kinderen te verwelkomen, de nieuwe schoenen op te merken en ook de verlegen kinderen even te begroeten. Ze staat er eigenlijk niet voor jou.

Natuurlijk is het belangrijk om korte boodschappen door te geven: Bijvoorbeeld wanneer de cavia plots is overleden, de gymbroek per ongeluk is kwijtgeraakt of een kind dat eindelijk weer beter is. Voor een leerkracht fijn om zulke dingen te weten en het behoeft ook zeker even de aandacht. Maar als de bel net is gegaan en je bent wat aan de late kant, dan kunnen zelfs dit soort boodschappen irritatie opwekken. Op tijd opstaan dus als je nog iets te melden hebt.

Serieuze zorgen

Is mijn kind misschien dyslectisch? Waarom had hij straf? Mijn kind is gepest, of je kind heeft een moeilijke tijd thuis. Wanneer je ernstiger zaken wilt bespreken met de juf is het handig om even een afspraak te maken. De leerkracht zal altijd bereid zijn om een gesprekje te voeren, direct na school of later in die week.

Bereid zo’n gesprek goed voor. Zet vragen van tevoren op papier en lees je in als het over een complex probleem gaat. Wanneer je het gesprek tijdig bij de leerkracht  heb aangevraagd mag je ook verwachten dat zij zich heeft verdiept in het onderwerp en de leerresultaten van jouw kind.

Spreek je zorgen uit tijdens het gesprek, geef voorbeelden en neem eventueel werk van je kind mee. Bied aan om ook thuis iets extra’s te doen met je kind.

Het is gebruikelijk dat er notities gemaakt worden tijdens of na het gesprek. Maak ook direct een afspraak om te evalueren. Verwacht niet dat alles volgende week weer opgelost is, maar informeer naar een termijn waarop zaken aangepakt zullen zijn.

Soms is het verstandig wanneer het om specifieke leer- of gedragsproblemen gaat, de leerkracht te vragen de IB’er uit te nodigen bij het gesprek te zijn. 

Wat als het niet klikt?

Maar liefst één op de vijf ouders is niet zo gelukkig met de leerkracht van hun kind. Niet zo gek. In de acht jaar dat je kind de basisschool bezoekt is de kans groot dat jij of je kind eens een leerkracht treft die je niet zo ligt of waarmee het niet klikt. Helaas zit er dan weinig anders op dan het jaar zo goed mogelijk door te komen. Tenzij de problemen te hoog oplopen natuurlijk.

Probeer niet op alle slakken zout te leggen en bedenk steeds ‘is dit echt belangrijk genoeg om over te gaan praten?’ Soms is de kans zo klein dat er verandering mogelijk is, dat het de energie niet waard is. Bespreek alleen die zaken die je echt belangrijk vindt. Het nieuwe schooljaar brengt gelukkig vast weer een nieuwe juf of meester.

Een conflict

Slechte communicatie is heel vaak de oorzaak van conflicten. Zo ook op school. Bereid een gesprek met de leerkracht dan ook goed voor en zorg dat je emoties onder controle hebt. Begin nooit het gesprek wanneer je woedend bent. Ga bijvoorbeeld niet op harde toon eisen stellen, je bereikt meer met de zachte toon van de overtuiging.

Het kan zijn dat je erg boos bent en overloopt van kritiek. Bedenk dat je twee keuzes hebt; ongenuanceerd spuien van deze kritiek, en vervolgens op zoek gaan naar een betere school, of een rustiger gesprek aangaan met een concrete doelstelling. Zie de leerkracht als een collega in de opvoeding van je kind. Het is in ieders belang en niet op de laatste plaats in het belang van je kind, dat de relatie goed blijft.

 Spreek vanuit de ik-boodschap. Dus niet: “Mijn kind wordt gepest en jij doet er nooit iets aan!” Beter is: “Ik heb gezien dat mijn kind gepest wordt, heb je dat gemerkt in de klas?” Check of de leerkracht herkent wat jij in de klas (of op het schoolplein) ziet of hoort. Zoek samen naar oplossingen. Kom je er echt niet samen uit, bespreek je zorgen en problemen dan met de directeur. Hij of zij kan je verder helpen. In de schoolgids vind je het adres van een klachtencommissie.

101 vragen aan de juf

In mijn boek ‘101 vragen aan de juf’ vind je over veel onderwerpen achtergrondinformatie. Ik leg hierin uitgebreid uit wat je van een leerkracht mag verwachten en hoe dingen in zijn werk gaan binnen de schoolmuren. Ook verwijs ik je naar handige websites en goede oefensites voor je kind. Een handige naslagwerk voor ouders met kinderen op de basisschool.

Schoolcoach Nathalie van Thiel is leerkracht in het basisonderwijs en moeder van vier kinderen (15, 12, 11 en 6 jaar). Ze beantwoordt voor JMOuders.nl vragen en schrijft artikelen over alles wat met onderwijs en school te maken heeft.

Reageer op artikel:
Omgaan met de juf of meester van je kind
Sluiten