Redactie
Redactie School 19 jun 2018
Leestijd: 3 minuten

Sneller leren lezen in groep 4

antwoord

Bij de overgang van groep 3 naar 4 kijkt een leerkracht met aandacht naar het niveau van technisch lezen. Tempo-lezen dus. De reden hiervan is dat kinderen vanaf groep 4 steeds meer moeten gaan lezen. Niet alleen tijdens het vak lezen maar bij alle vakken! Taal, spelling, rekenen, aardrijkskunde, geschiedenis, verkeer; ze worden allemaal talig aangeboden met stukjes leestekst en instructie. De methodemakers gaan ervan uit dat kinderen een bepaald technisch leesniveau beheersen.

Wanneer je kind te langzaam leest zal het daarvan veel hinder ondervinden bij alle vakken. Het kost meer tijd en concentratie om bij te blijven. Naast begrijpend lezen blijft aandacht voor het technisch lezen in alle groepen van de basisschool dus van groot belang.

Goed van je dat je met je kind wil gaan oefenen en dat je ook beseft dat het plezier in lezen niet verloren mag gaan.

Ik heb een aantal tips voor je om het leuk te houden:

  • Oefen elke dag kort. Vooral wanneer je kind nog geen plezier heeft in lezen, is het veel beter om dagelijks kort te oefenen (15 minuutjes) dan twee keer per week een uur. Neem je hierbij voor om ook echt samen aan de slag te gaan en weersta de verleiding om je kind zelf met een boekje op de bank te zetten of achter de computer.
  • Ga op zoek naar teksten die je kind leuk vindt om te lezen. Sommige kinderen hebben – heel begrijpelijk – een hekel aan de eenvoudige saaie verhaaltjes in de leesboekjes met een laag avi-niveau. Ga dan samen naar de bibliotheek en zoek eens bij de informatieve boeken voor jonge kinderen. Ook een stripboek is prima voor de afwisseling. Lees samen de Donald Duck of een mooi prentenboek.
  • In de bieb vind je ook ‘Samen-leesboeken’ Deze boeken hebben twee leesniveaus en zijn dus speciaal gemaakt om samen, om de beurt een stuk te lezen.
  • Tijdens het samen lezen is het goed om de tekst te laten aanwijzen met een strookje karton of met de vinger. Bekijk even wat je kind prettig vindt. Ook wanneer jij zelf aan de beurt bent is het belangrijk om bij te wijzen zodat je kind in zijn hoofd mee kan lezen.
  • Op internet vind je leuke prentenboeken die voorgelezen worden, waarbij de tekst in beeld komt. Kijk maar eens op www.leesmevoor.nl. Zorg dat je ook deze activiteit samen met je kind doet, zodat jullie ook samen meelezen en het niet een luisterkwartiertje wordt.
  • Als het dagelijks samen lezen na een week of twee routine is geworden, kun je om effectief aan het leestempo te werken het leeskwartiertje steeds beginnen met het oefenen van woordrijen. Leg je kind duidelijk uit waarom vlot kunnen lezen zo fijn is en welke voordelen het voor hem oplevert.

Vraag aan de leerkracht van groep 3 of 4 of zij je een ‘Veilig en vlot-boekje’ mee kan geven van de methode Veilig leren Lezen. De kinderen leren met deze boekjes woordrijen automatiseren.

Daarnaast leren ze ook de structuur van een woord kennen. Sommige kinderen vinden het een sport om met de stopwatch te meten hoe snel ze een woordrij kunnen lezen. Deze kinderen houden ook van herhaald lezen: kies een woordrij of korte tekst en lees deze drie keer achter elkaar. Meet met de stopwatch hoe goed je vooruitgaat!

Op https://bit.ly/1snNPt2 vind je vele oefeningen en teksten om aan de slag te gaan met tempo-lezen. Ook vind je op deze site teksten op een bepaald Avi-niveau met het tempo waarop ze gelezen moeten worden.
Op de site van De regenboog uit Gorinchem staat ook een heel goede woordentrainer.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Iedere zondagochtend het beste van J/M Ouders in je mailbox 👪

Start je zondag goed met de mooiste verhalen van J/M Ouders.