De nieuwste campagne van Balenciaga is verontrustend en stichting Free A Girl grijpt in
Het luxe modemerk Balenciaga zorgt voor grote vragen na het uitbrengen van hun nieuwste reclamecampagne. In de beelden op de officiële website van het merk zijn namelijk kinderen te zien met teddyberen in bondagekleding. Dat is absoluut geen fijne combinatie om te zien.
Het is moeilijk te geloven dat deze campagne goedkeuring heeft gekregen om uit te brengen. Er is dan ook veel ophef over de foto’s die bij de campagne hoorden.
Nieuwe Balenciaga-campagne gaat belangrijke grens over
De advertentie is inmiddels verwijderd, maar was online gepubliceerd als onderdeel van een nieuwe campagne. Het merk plaatste tien nieuwe beelden voor de campagne Spring ’23, die sindsdien zijn verwijderd. Het merk heeft ook de beelden van de meisjes van de website verwijderd en vervangen door andere foto’s.
the brand "Balenciaga" just did a uh….. interesting… photoshoot for their new products recently which included a very purposely poorly hidden court document about 'virtual child porn'
normal stuff pic.twitter.com/zjMN5WhZ0s
— shoe (@shoe0nhead) November 21, 2022
Alsof de foto’s nog niet bizar genoeg waren, zien we op de achtergrond van een ander beeld een rechtsdocument over het verbod op virtuele kinderpornografie. Dat Balenciaga graag choqueert is geen geheim, maar deze campagne gaat een belangrijke grens over.
De reacties zijn dan ook vurig. Ook Stichting Free A Girl grijpt in en roept De Bijenkorf in de comments op om Balenciaga te boycotten. Het statement van Free A Girl luidt: ‘Het biljoenenmerk Balenciaga draagt bij aan de seksuele verheerlijking van jonge kinderen. Dit is geen ‘edgy’ PR. Dit is verschrikkelijk en zorgwekkend. Dit is crimineel.’
View this post on Instagram
Dat het modehuis zo ver zou gaan, had niemand verwacht. De foto’s mogen dan van de site verwijderd zijn, het laatste woord is hier nog lang niet over gezegd.
Afgelopen schooljaar meer meldingen over seksueel wangedrag op scholen