redactie
redactie Blogs januari 3, 2020

Columnist Femke: “De biologische klok van pubers schuift echt op. Dus dat laat naar bed gaan, dat snap ik wel.”

Columnist Femke Wester is pubermeidencoach en ‘Ik Leer Leren’-trainer. Na omzwervingen via London en Barcelona woont ze nu in het Noorden van het land. Ze schrijft op eerlijke, humoristische en soms confronterende wijze over haar ervaringen uit haar praktijk en uit het dagelijks leven met haar drie zoons van 8, 10 en 12 jaar. Deze week gaat het over pubers in de vakantie. Meer lezen van Femke? Kijk vooral eens op haar website.

Column: Ruim je kamer op! En slaap lekker!

Zo. Vakantie. Rust. Of….
“Je hebt nu wel tijd om even wat aan school te doen, toch?”
“Mèh, nu niet mam. Geen zin.”
“JA MAAR en die drie op wiskunde dan?!” – zucht – gaan we weer…
“Mam…. Straks! Ik ben nu echt te moe!”

En dat is ook zo.

De biologische klok van pubers

Mijn hangjongeren zitten op dit moment alle drie te gamen. Ze overleggen ondertussen in een taal die ik niet begrijp en best hilarisch vind. “Haar haar zit in haar lijf geglitched.” Echt, wtf?!

Het is trouwens kwart over zeven ’s ochtends. En door de week zijn ze niet uit bed te branden. De oudste dan. ‘Ay, there’s the rub’: ze zijn gewoon ook echt bekaf! Professor Russell Foster van Oxford University zegt:

“Als hun wekker om zeven uur gaat, voelt dat voor jongeren zoals vijf uur voor ons zou zijn.”

De biologische klok van pubers schuift echt op. Dus dat ze laat naar bed gaan, dat snap ik wel. Ik kan meestal ook niet slapen om negen uur ’s avonds. Dat de meeste scholen om half negen beginnen (wat voor mijn oudste half zeven opstaan betekent) is eigenlijk gewoon een beruchte martelmethode. Weet je nog hoe het was toen ze baby’s waren? Slaaptekort… AAARGH.

Slaapgebrek

De symptomen van slaapgebrek zijn: Kort lontje, snel afgeleid, impulsief gedrag, niet uit bed te branden… Pubergedrag in een notendop en daar heb ik zonder slaapgebrek ook al genoeg van om me heen.

Dus laat maar uitrusten. Laat maar bankhangen, laat maar gamen of op zolder keiharde muziek draaien. Weg met de jetlag.

Tips!

Diezelfde professor Foster geeft nog wel een paar tips waardoor jongeren door de week wèl beter kunnen slapen:

  1. Hou je slaapkamer rustig (OPRUIMEN!!!)
  2. Niet overdag hazeslaapjes doen (KOM VAN DIE BANK AF!!!)
  3. ‘s Ochtends extra veel licht pakken (NAAR BUITEN in de pauze!)
  4. Geen schermen een half uur voor bedtijd (Telefoons beneden!)

“Nou, daar hebben mijn kinderen echt geen zin in”. Eeuwige strijd. Yep, en perfect gaat het nooit worden. Wat bij ons wel werkt is om hier een ‘familievergadering’ over te houden en samen creatieve regels te bedenken. Hilarisch en aan hun eigen regels houden ze zich vaker dan aan mijn regels. Ook al is de strekking hetzelfde. Maar voor nu, in de vakantie, laat ik ze lekker luieren, want:

  1. Ze rusten uit
  2. Ik hoef niet te ‘moederen’ en kan eindelijk die stapel boeken uitlezen.

Zoek het maar uit, deze twee weken, lieve pubers van me! Het is voor je eigen bestwil.

Zo. Vakantie. Rust.

Lees ook:

Reageer op artikel:
Columnist Femke: “De biologische klok van pubers schuift echt op. Dus dat laat naar bed gaan, dat snap ik wel.”
Sluiten