Tamara organiseert het Happy Dyslectisch Festival: ‘We benadrukken de positieve kant van dyslexie’
Volgende week is het Week van Dyslexie. Een internationaal initiatief dat aandacht vraagt voor het hele verhaal achter dyslexie. J/M Ouders sprak met Tamara Vreeken, zij is oprichter van de HOI Foundation. Samen met Dyslexie Font organiseert zij het Happy Dyslectisch Festival. “Dyslexie wordt vaak als iets negatiefs gezien, maar wij benadrukken de positieve kant.”
“Kinderen met dyslexie wordt vaak aangepraat dat er iets mis met ze is”, zegt Vreeken. “Op het Happy Dyslectisch Festival gaan we ervan uit dat iedereen ergens wel en niet goed in is, dit wordt de stroming van neurodiversiteit genoemd. Het betekent dat iedereen uitdagingen en kwaliteiten heeft, ook mensen die dyslectisch zijn.”
STER krachten
Vreeken vindt dat er een systeem is bedacht waar mensen met dyslexie niet inpassen. “Op school wordt een ‘diagnose’ dyslexie gegeven. Dat wordt uitgelegd als een stoornis. Kinderen voelen zich vaak dom, zijn gefrustreerd en schamen zich erg. Dat is niet nodig, dyslectische mensen hebben specifieke kwaliteiten. Er is onderzocht dat we vier vaardigheden hebben waar we in uitblinken. Dit noemen we onze STER krachten.
STER staat voor Samenhangende denkkracht, Toekomstgerichte denkkracht, Epische denkkracht en Ruimtelijke denkkracht. Niet ieder dyslectisch kind bezit elke kracht, maar vaak herkent een kind zichzelf in een of meer van deze punten.”
Kwaliteiten dyslexie inzetten
“Dyslectische kinderen moeten hard werken om te kunnen leren lezen en schrijven,” gaat Vreeken verder, “maar met een dosis zelfvertrouwen en veel oefening komen ze er wel. Dit wordt vanuit school niet op deze manier verteld. Kinderen falen continu op bepaalde vlakken en voelen zich ook een mislukkeling. Dit zorgt vaak voor emotionele problemen bij kinderen. Kinderen weten niet van hun STER-krachten af. Als ze die eenmaal ontdekt hebben, kunnen ze hun krachten inzetten.”
Niet alleen kinderen lopen hier tegenaan, vertelt Vreeke. Ook op latere leeftijd hebben mensen hier nog last van. Zo zegt 80 procent van de mensen niet op werk dat ze dyslectisch zijn, omdat ze zich schamen en het gevoel hebben dat ze niet in het systeem passen of bang zijn voor vooroordelen.
Terwijl bijna de helft van de selfmade miljonairs dyslectisch is. “Dit is de boodschap die we willen meegeven op het Happy Dyslectisch Festival, je kunt alles worden wat je wilt.”
Tips voor ouders
“Aan ouders van dyslectische kinderen wil ik meegeven dat ze niet alleen zijn en hun kind ook niet. Daarnaast kunnen ouders zich verdiepen in het hele verhaal en dyslexie van daaruit benaderen. Je kunt de uitdagingen benoemen, maar ook de kwaliteiten. Geef je kind het zelfvertrouwen en train de kwaliteiten. Als je kind gelooft dat hij het kan, zal het uiteindelijk beter gaan.
Zelf heb ik actief met de school gekeken wat we konden doen. Zorg ervoor dat je een team bent met school, zeker als ze nog op de basisschool zitten. Misschien hebben ze de kennis niet zo uitgebreid en vinden ze het juist fijn om erover te sparren.
Verder zijn er tegenwoordig veel hulpmiddelen die een kind in kan zetten. Als je niet kan lezen met je ogen, kun je gaan lezen met je oren. Het is fantastisch wat voor apps je daar allemaal voor hebt. Je kind is anders, maar er zijn hulpmiddelen. Op het festival proberen we met het ‘Leren Lab’ aan kinderen te laten zien welke hulpmiddelen ze in kunnen zetten.
Een soort minimarkt, waar producten te vinden zijn als een wiebelkruk en verschillende voorleespennen. Ook volgen ze samen creatieve workshops waarmee ze hun STER krachten gaan ontdekken. En zijn er sessies voor ouders waar ze hun ervaringen kunnen delen en kennis over het brede beeld van dyslexie kunnen opdoen.”
Happy Dyslectisch Festival
Op zondag 2 oktober organiseren de HOI Foundation en Dyslexie Font voor de vierde keer een dag speciaal voor dyslectische kinderen tussen de 7 en 14 jaar. Alles over het Happy Dyslectisch Festival lees je hier.