Onderzoek: autistische kinderen met een denkbeeldig vriendje hebben betere sociale vaardigheden
Ouders hebben misschien hun vraagtekens als ze merken dat hun kind een denkbeeldig vriendje heeft. Toch zijn denkbeeldige vriendjes juist erg goed voor de ontwikkeling. En al helemaal voor autistische kinderen: als zij een denkbeeldig vriendje hebben, zou dat kunnen zorgen voor betere sociale vaardigheden volgens onderzoek.
Je hoeft je dus geen zorgen te maken als je kind met autisme een denkbeeldig vriendje heeft.
Denkbeeldige vriendjes bij autistische kinderen
Een denkbeeldig vriendje zou een kind de emoties en gevoelens van anderen beter laten begrijpen, en een kind zou er beter door leren communiceren. En dat is dus ook het geval bij kinderen met autisme!
Volgens dit onderzoek is het iets minder waarschijnlijk dat een kind met een autisme een denkbeeldig vriendje heeft. Maar als ze ze dan wél hebben, is het vergelijkbaar met wanneer ‘gemiddelde’ kinderen er eentje hebben. En de voordelen zijn ook vergelijkbaar. Met een denkbeeldig vriendje zouden deze kinderen hoger scoren op het vlak van sociale vaardigheden, dan autistische kinderen zonder denkbeeldige vriendjes.
Autistische kinderen met een denkbeeldig vriendje zouden zich beter kunnen inleven in andermans emoties en gevoelens. Ook zijn deze kinderen meer geïnteresseerd in het maken van vriendjes en het tijd doorbrengen met leeftijdsgenoten.
Onderzoek
Het onderzoek werd gedaan onder 124 ouders van autistische kinderen tussen de vijf en twaalf jaar oud. De ouders antwoordden drie vragen over denkbeeldige vriendjes: of hun kind er een heeft, en zo ja, op welke leeftijd die voor het in het spel kwam, en waarom ze dachten dat hun kind er eentje heeft. Daarna werden de ouders gevraagd de communicatieve vaardigheden, sociale vaardigheden en inlevingsvermogen van hun kind te beoordelen. Daaruit bleek dat een kind met autisme mét een denkbeeldig vriendje hoger scoorden dan de kinderen zonder denkbeeldig vriendje.
Vervolgonderzoek is echter wel nodig, want het is voor nu niet duidelijk of er een directe relatie is tussen het denkbeeldige vriendje en de sociale vaardigheden bij autistische kinderen. Ook kan het zijn dat niet alle ouders die meededen aan het onderzoek zich bewust zijn van een denkbeeldig vriendje bij hun kind.
Onderzoek wijst uit: kat maakt kinderen met autisme socialer